Leknes padleklubb

Aktuelt

Klubbtur 23.sept 2019

23. september, 2019 Torleif Utnes

Det var enda litt motstrøm da vi padlet ut og tok til høyre, forbi Feholmen og tok sikte på å gå iland stort sett rett inn. Det var ikke langt fra en brygge og Finstadveien var rett ovenfor der vi gikk i land.

Her greide han med primusen å få fyr og varmet litt vann. Det smakte med en «rett i koppen» for de som ville ha. Sjokolade og eplekake ble også servert.

Etter en koselig prat, pakket vi sammen og startet returen. Det ble ganske mørkt før vi kom oss i land.

Vi fire som var med på turen var kjempefornøyde med tur og selskap.

Takk til Bengt som var turleder.

Klubbtur i mørke, 16.sept.

17. september, 2019 Torleif Utnes

Vi padlet ut fjorden i et nydelig vær. Praten gikk livlig og lystig. Mye fliring og bittelitt alvor. Under turen så vi på en måte en merkelig «stripe» som dannet seg i overflaten. Denne beveget seg og forsvant. Vi alle tre mener at det var en sel som svømte rett under oss. Aldri sett det før.

Framme ved Straumen gikk vi i land og den ene sjokoladeplata etter den andre + litt til dukket opp fra de vanntette sekkene. Livlig prat mens det ble mørkere og mørkere.

Etter en god stund startet vi på returen. Turen tilbake gikk i helt stille vann. Speilbilde av gatelysene og hus m/lys fra vinduene, speilet seg i helt blankt vann.

Etterhvert dukket det opp stjerner og litt nordlys. Opplevelsen var helt magisk og fantastisk. Må oppleves!

Adrian, Bengt og Torleif.

klubbtur 26 august

4. september, 2019 Adrian Berteussen

Vi møtte opp ved naustet å planla turen.

Dro til Kartfjord å padlet ut mellom holmene.

Det var sikkert kuling i vindstyrke, nokså mye sjø og regn. Etterhvert gikk vi i land på Vesterøya, utenfor Valberg.  Der satte vi opp tarp og skulle koke kaffe og kose oss med «rett i koppen» og sjokolade. Men våte fyrstikker gjorde at vi ikke fikk fyr på primusen.  Ikke fant vi sjokoladen heller!

Det var bare å pakke sammen og returnere før det ble mørkt.

Det var tre med på turen: Børge, Torleif, Adrian.

PS: Da jeg kom hjem fant jeg en pose helt i bunnen av pakksekken: Den inneholdt bl.a. tørre fyrstikker og en stooor plate sjokolade! Torleif

Klubbtur nr 12, 5.august 2019

5. august, 2019 Torleif Utnes

Vi var tre stk på tur i dag, meg, Madelen og Børge.
Startet litt over kl 18.00, padlet ut fra naustet å gjennom straumen som sto helt stille på floa. Vi padlet ut til Sandøya å gikk i land der for en pause.
Tilbake ble det norlig lett bris og motstrøm i straumen, tok litt på de yngste armene men gikk helt fint.
Var tilbake ved naustet litt over kl 20.00.
Ble en fin tur i hyggelig selskap.
Takk for turen 😀

Turleder Agnete.

Tur for Qltura ferieklubb

29. juli, 2019 Torleif Utnes

Til avtalt tid og sted, møtte jeg ei 10 år gammel jente som har veldig lyst til å være med på en kajakktur. I utgangspunktet var det flere som hadde meldt seg, men…..

Vi fant fram det vi trengte av utstyr og kjørte til Steine. Her gikk vi ut og etterhvert hadde vi snodd oss rundt omkring før vi endte opp på Sandøya. Det var nordlig frisk bris som gjorde at vi søkte hele tiden le-områder rundt holmene.

Vel iland på Sandøya, fant vi fram mat, drikke og GRILL   🙂  Vi kosa oss med grillet pølse i pølsebrød. Det gjør seg med mat!

Under oppholdet fant hun deler av en krabbe som ble prøvd rekonstruert. En liten baby ble også lagt til. Så fant hun en sjømus.

Tatt fra Store Norske Leksikon: «Sjømus er vanlig betegnelse på irregulære sjøpiggsvin. Hos dem er kroppen noe lanstrakt, gattet sitter på den litt spisse bakenden, og munnen, som er uten tenner, i en spalte på undersiden. En vanlig art langs norske kyster er sandsjømus (Echinocardium cordatum), som lever nedgravd i sand- og mudderbunn. Kalles også vanlig sjømus på norsk.»

Etter en stund måtte vi tilbake til kajakken før floa tok den. Returen mot bilen og naustet gikk helt fint.

Da er det bare å takke en flott jente på 10 år for en hyggelig og flott tur, takk skal du ha Carmen.

Klubbtur nr. 10, 22.juli 2019

22. juli, 2019 Torleif Utnes

Da vi var bare tre som møtte opp, gjorde vi om planen for dagens tur: Vi padler ut Storfjorden. På turen ut fikk vi vinden rett mot oss, men ikke sånn at det ble vanskelig å padle. Rett før straumen gikk vi i land. Etter å ha sittet å pratet litt, fant damene ut at de ville bade. Og så de gjorde. Returen gikk i medvind, så da gikk det greit unna. Takk for turen til Agnete og Madelen. Det er bare så flott å ha ungdommer med seg.

Besøk av ferieklubben

Torleif Utnes

Idag, 22.juli fikk vi i LPK besøk av ferieklubben. Det var 10 barn og 5 voksne som hjalp til.

Det startet noe dårlig allerede en stund før oppmøte. Det var såpass sterk vind ute på fjorden (og på land også). Dette gjorde at det ville være risikofylt å ta med barn ut i kajakker og kanoer. Løsningen ble at vi flyttet hele arrangementet over veien til Storfjordvannet.

Da bussen kom med barn og voksne, var det å dele ut padlevester, fordele oppgavene på de voksne og få kontroll på en flokk oppspilte/spente barn.

Etter en stund var vi på vannet og jeg tror alle koste seg. Flere greide etterhvert å bytte fra kano til kajakk og omvendt.

De voksne som fikk padle i hav-kajakker koste seg enda mer en barna. Iallefall var det mye latter og store glis fra den side.

Plutselig var tiden ute og bussen kunne komme hvert øyeblikk.

Tusen takk til ferieklubben!

Klubbtur nr. 9

15. juli, 2019 Torleif Utnes

Turen idag bar nok preg av at det er sommer, ferie og mye som skal gjøres når det er greit vær.

Idag hadde jeg lovet Berit som er en eldre dame som har en funksjonshemming.

Etter å ha fått den doble kajakken ned til havet, krøkka og kajakkvogna var plassert på et trygt sted, var vi klar for tur.

Det var ganske kraftig vind ute på fjorden, men heldigvis ikke noe større bølger. Turen gikk utover fjorden i medvind. Det var bare å holde padleåra opp som «seil». Under turen fikk vi snakket om de forskjellige fjellene, sett etter fugler og området generelt.

Returen gikk i motvind og ruta ble lagt inntil land der det var greit å padle.

Vel tilbake på land var vi begge fornøyde med turen og ikke minst praten.

Takk for laget, Berit og takk for gode ord om turen!

Klubbtur 23.sept 2019

Da var vi kommet til nok en klubb-tur. Denne gangen var det helt stille i Storfjorden og vi bestemte oss å ta turen ut fjorden. Det var enda litt motstrøm da vi padlet ut og tok til høyre, forbi Feholmen…

Klubbtur i mørke, 16.sept.

Tre «modige» menn stilte opp til årets første kveldstur i mørke. Litt over kl. 20 var utpå vannet og det var enda bra lyst. Vi padlet ut fjorden i et nydelig vær. Praten gikk livlig og lystig. Mye fliring og…

klubbtur 26 august

Vi møtte opp ved naustet å planla turen. Dro til Kartfjord å padlet ut mellom holmene. Det var sikkert kuling i vindstyrke, nokså mye sjø og regn. Etterhvert gikk vi i land på Vesterøya, utenfor Valberg.  Der satte vi opp…