Leknes padleklubb

Etablert: 2008

Klubbtur til Nesland – Nusfjord 8. juni 2013

admin 19. april 2014

Planen var i utgangspunktet å starte fra en plass i utkanten av Nusfjord. Med tillatelse fra grunneier Bjørn Erik flyttet vi oss til kaia ved Galleri Nusfjord. Det var meldt om noe vind på padledagen, men på denne siden av verden var det stille og pent vær. Fantastisk terreng på land og stille og fredelig på havet. Med andre ord duket for en vellykket tur.

Fjære sjø gjorde at vi måtte ned på glatte berg for å sjøsette, men vi kom oss på havet uten uhell. Det var fint vær, nesten vindstille og sommertemperaturer.

Kursen gikk langs land mot Nusfjor. Litt mellom steiner helt i fjære og delvis litt lenger utpå. Vi padlet oss inn til Nusfjord og beskuet noen av de nye kunstverkene der; anlegget med badestampen og seiltakene over benkene på kaia. Uten å trampe noen kunstvitere på tåa: vi synes det var flott.

Vi fortsatte lenger inn fjorden og padlet rundt øya. Vi padlet oss litt lenger tilbake til en på forhånd observert strand for en liten rast med mat og kaffe.

På tilbaketuren ble det litt leking i bølger mellom fjærsteine og etter en fiskebåt som stimet forbi. Hard padling for å rekke båten og skuffende lite bølger den lagde for oss. Under ei blåse dukket det opp en vakker liten skapning: yngel av rognkjeks. Morsom kar det der.

Nesten tilbake på Nesland fikk vi om ikke nærkontakt, men nokså nær kontakt med en flokk spekkhoggere på tur mot Nusfjord. Tror ikke de hadde passet inn i noen av våre kajakker. Store vakre dyr.

Ved ankomst Nesland ble overflødig utstyr lagt på land og guttene lekte seg litt med ruller og annen våt trening. På kaia lå det dunger med dykkerutsyr og masse folk. En del av dem var innom Galleri Nusfjord.

Har må vi få rette en hjertelig og stor takk til Lill Anita og Bjørn Erik Svendsen; vi ble invitert inn på galleriet for kaffe og nystekte vafler. Vi fikk og en omvisning i dette vakre gamle huset de har restaurert i sin gamle stil. Takk. Vi kommer tilbake..

Når det gjelder graderingen av denne turen mener jeg tre stjerner er på sin plass. Ikke noe problem å padle her i godt vær, men her er det svært få plasser å gå på land. Det er steiner og berg stort sett over hele linja.
Rune, Geir Kenneth, Siv og undertegnede hadde en fin tur. Vi sees.

Turleder:  Fredrik Farstad

Frisbeegolf på en vindfull høstdag.

På en nokså vindfull dag deltok LPK med frisbeegolf ifb. med friluftaktivitetsuka. Det sjedde onsdag 6.sept Totalt var 28 personer og prøvde denne aktiviteten. Vinden ga alle utfordringer, så jeg så frisbeene tok alle mulige retninger. Det var barn fra…

LPK deltar på friluftlivetsuke med padling

Da har vi gjennomført vår padledel i friluftslivets uke. Det var mange fornøyde, barn, ungdom og voksne, som dro hjem. Vi som sto for arrangementet anslo at det hadde vært innom ca. 30 stk som prøvde padling. Det var i…

Maling av naustet (UTSATT pga dårlig vær)

Hvis været holder seg slik at det går å male naustet på lørdag 12.aug  og søndag 13. aug, ønsker vi hjelp. Tenker to økter, begge dagene. Første økt: 10 – 12, andre økt 13-15. Hvis du har mulighet – gi…