Leknes padleklubb

Kl. Start: 18

Antall som var med: 8

Hvor gikk turen?
Når vi skulle begynne og padle igjen, padlet vi over til den andre siden, og padlet tilbake til storfjorden.

Kommentar til turen:
Stemningen var litt stille i begynnelsen, men gikk fort over til god stemning, i pausen gikk vi i land å snakket litt og ble litt bedre kjent, drakk litt og spiste litt.
Det virket som at alle som var med likte turen.
Kl. Stopp: 20 (ish)

Turleder: Julie

Klubbtur!

16. mai, 2018 Torleif Utnes

Vi møtes ved naustet til LPK kl 18:00.

Hvis du trenger å låne kajakk m/padlevest, spruttrekk og åre, så er det fint om du møter opp ca 10 min. før kl. 18.

PS: Vi forlanger at du har gyldig medlemskap i LPK og at du har minimum vått-kort grunnkurs havpadling. Dette pga at vi tar sikkerheten på største alvor.

Vi har ikke tørrdrakter til utlåns. Ta med ekstra klær og kle deg deg etter temperatur. Helt greit å ta på en regnjakke hvis du ikke har tørrdrakt. Vanntett pakksekk skal du få låne. Ellers er det viktig med drikke, litt mat og beskyttelse mot evt. sola. Plan for turen blir en rolig tur inne i Storfjorden. Vi går i land eller annen plass og tar oss en pause.

Denne teksten er også på vår Facebook-side hvor det er fint om du gir oss et hint om du kommer.

Turen blir ledet av en av klubbens kjempeflinke turledere.  Denne turen er det Julie som er ansvarlig.

Velkommen er du!

Teknikkurs 12. og 13. mai 2018

15. mai, 2018 Torleif Utnes

Vi møttes lørdag morgen ved naustet i Storfjord. Seks padlere som skal bli turledere i klubben var klar til kurs. Første dagen jobbet vi oss utover Storfjorden med gjennomgang av ulike padle- og redningsteknikker. Blant annet bruk av kort- og lang taueline og refleksjon rundt hvordan vi kan forebygge skader på klubbtur. Midtfjords og et stykke før Gåssøya fant vi en passende lunsjstein i havet og bestemte oss for å gå i land. Litt bading og godt lagarbeid gjorde at vi i løpet av et kvarters tid var klar til lunsj ute på havet. Resten av dagen gikk med til redningsøvelser. Som å få en skadet, eller bevisstløs padler inn i kajakken. En teknikk som kalles scuping.

Søndag var den store turdagen. Gruppeopgave 1 lød, redegjør for farevann og forhold vi forventer å møte på denne dagen. Hvor kan dere ta med nybegynnere og hvor skal dere ikke ha dem med? Gruppeoppgave 2 var: Sett opp tarp eller telt og lag varm felleslunsj. Vis at dere klarer å ta dere av kalde og slitne padlere. Med det for øyet jobbet vi oss utover fjorden med trening på ulike svingteknikker. Etter en strabasiøs tur gjennom Finnstadstraumen og med økende motvind ble Little Sandøya forkastet som lunsjholme. Feøya ble tatt ut som nytt mål. Vel i land kom ble tarp, stein, padleårer og taueliner tatt i bruk for å lage gapahuk. Primusen fyrt opp og varm suppe servert i løpet av en liten halvtime. Det var skodde og sur vind i Stofjorden, men vi hadde det varmt og fint under presenningen. Turen tilbake ble tatt i etapper, der vi vekselvis trente på ulike teknikker og padlet for å få varmen i kroppen. Her trente vi på hvordan vi kan snu en padler som sitter fast opp ned i kajakken. To ulike teknikker ble brukt, den såkalte «Hand of God» og grønlandsredning med bruk av åre.

Siden det var kaldt både i vannet og lufta, og vi regnet med å bli gode og våte tok vi rulleøvelsene til slutt, og så nært klubbnaustet som mulig. Det er ikke et krav at man skal kunne rulle for å få bestått på teknikkurset. Man skal få en introduksj0n til rulla. Vi startet derfor med Balance brace, også kjent som static brace. En øvelse der man velter kajakken og ligger og flyter ved siden av kajakken. Kjekt å kunne hvis man kantrer. Deretter øvde vi på å sculle opp i sittende stilling ved velt – og til slutt rulla.

Nå kan vi gratulere seks flott padlere med bestått teknikkurs. Gratulerer! Dere blir en god ressurs i klubben for å utvikle onsdagspadlingene og andre turer.

Intro- og grunnkurs, 11.-13. mai 2018

14. mai, 2018 Torleif Utnes

Første kursdag, lørdag, ute på vannet idag unnagjort. Det er kanskje mest riktig å si i vannet. Gjenget fikk først prøve å svømme med padleutstyr, deretter skulle de hoppe over en kajakk som lå med bunnen opp, for så å dukke under en kajakk fylt med vann. Så var det å bruke prosedyren som vi hadde terpa på til det kjedsommelige, å gjennomføre våt utgang. Dvs at man går rundt og kommer seg ut av kajakken. Etter dette ble det å lære forskjellige tekniker med åra.
Ett herlig gjeng med masse humør og selv-ironi.

Søndag kunne jeggratulere 6 nye padlere med vått-kort i intro- og grunnkurs, havpadling. Det ble et helt annet vær idag. Tåka heng lavt og det var kald vind. Dette gjorde at vi måtte endre litt på turvalget vårt. Vi gikk ut fra naustet og padlet utover Storfjorden. For den som så oss, må det ha vært et ganske imponerende syn da hele 17 padlere fra LPK på tur ut fjorden.
Ved selve straumen tok vi en pause og fikk se deltagerne fra teknikkurset «suste» forbi (se egen artikkel).
Etter å ha fått badet og brukt en del krefter tok vi kvelden. Takk til deltagerne. Håper vi sees på klubbturene.

Gratulerer med 10-årsdagen!

8. april, 2018 Torleif Utnes

Idag 8.april 2018 er det på dagen 10 år siden LPK ble stiftet.
De som var med på stiftelsesmøte var: Geir-Kenneth Lyngedal, Hanne Irene Berg, Jørn Jørstad, Jan Ekhorn og meg selv.
Referatet kan leses her: http://www.leknes-padleklubb.com/…

I løpet av våren/forsommeren vil vi lage til en feiring av jubileumet med kake, kaffe/te/saft og litt av historien om LPK.

Legger inn noen bilder fra hva vi har gjort og det er laaaangt fra alt :-)

Årsmeldingen for 2017 / 2018

29. januar, 2018 Torleif Utnes

Da er årmøtet unnagjort og styret står nå i «startgropa» med flere gode ideer som vi vil sette ut i livet. Men, først skal vi har vårt første styremøte etter årsmøtet, hvor vi skal konstituere oss.

Her er årsmeldingen:

1. Velge
    1. dirigent: Torleif Utnes
    2. sekretær: Hanne StraumRiise
    3. 2 representanter til å underskrive protokollen: Aud Karin Larsen og Adrian Bertheussen.
  1. Behandle LPK’s årsmelding, herunder eventuelle gruppeårsmeldinger.
  2. Behandle LPK’s regnskap i revidert stand.
  3. Behandle innkomne forslag og saker.
  4. Fastsette medlemskontingent.
  5. Vedta LPK’s handlingsplan og budsjett.
  6. Behandle LPK’s organisasjonsplan.
  7. Valg

Sak 4: Årsberetning for Leknes padleklubb, 2017

Formålsparagraf

• Leknes padleklubb (heretter kalt LPK) har som formål er å drive idrett organisert i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).
  • Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.
  • All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet. Klubben vil særlig jobbe for å gjøre padleaktiviteten tilgjengelig for ungdom, familier og andre grupper med behov for en unik aktivitet og naturopplevelse.

Siden 2016 og til 10. mai 2017 finnes det ikke noen dokumenter på hva som hva som har skjedd i LPK.

Via Facebook og innlegg på hjemmesiden har vi funnet dette:

Styret som ble valgt i 2016 besto av (Kopi fra Facebook: 4. mars 2016):

Nytt år og nytt styre  Det nye styret består av:
Kent Hammer, leder,
Nina Arntzen, Kasserer,
Frode Stormo, medlem,
Svein Nordli, nestleder
Susanne Hammer, sekretær.

Protokoll fra årsmøte 24.mars 2017.12.31 (fra hjemmesiden)

Den store saken på dette møtet var at LPK skulle gis bort til Vest Lofoten kajakklubb (VLKK) med alt av materiell, utstyr og aktiva, anslagsvis verdier mellom kr. 400.000,- og kr. 500.000,-.

Dette årsmøte ble underkjent av Nordland idrettskrets.

Se vedlegg på slutten av dette dokumentet.

Regnskap for hele 2016 var ikke ført. Dette ble gjort av dagens styre og ble lagt fram i revidert stand på ekstraordinært årsmøte 19.juni 2017. Ble godkjent.

Regnskapet fra 1. januar 2017 og til nytt styre overtok 10.mai, var heller ikke ført. Sittende styre fikk dette ført og ble funnet i orden. Alle bilag var der og stemte med bankutskriftene.

Styret vedtok at denne perioden blir revidert sammen med regnskapet fra 10.mai og ut året.

På ekstraordinært årsmøte 19. juni 2017 ble følgende styre valgt:

Vara:                          Svenn Arne Olsen

Politiattester: Remi Andersen og Hanne Straum Riise

Aktiviteter:

Intro- og grunnkurs, 16. – 18. juni 2017.

Padlekurset  i helga,16. – 18. juni. 7 nye våttkorteiere og 3 som tok oppfriskningskurs, deltok.

LPK deltar på friluftlivetsuke med padling, 4. september 2017

Da har vi gjennomført vår padledel i friluftslivets uke. Det var mange fornøyde, barn, ungdom og voksne, som dro hjem.

Vi som sto for arrangementet anslo at det hadde vært innom ca. 30 stk som prøvde padling. Det var i kano, elvekajakker og havkajakker.

Spennet i alder var fra ca 6 år til 60.

Frisbeegolf på en vindfull høstdag, 6. september 2017

På en nokså vindfull dag deltok LPK med frisbeegolf ifb. med friluftaktivitetsuka. Det skjedde onsdag 6.sept Totalt var 28 personer og prøvde denne aktiviteten. Vinden ga alle utfordringer, så frisbeene tok alle mulige retninger. Det var barn fra ca. 7 år, voksne og et gjeng fra flykningeetaten. Alle som prøvde hadde det skikkelig moro og det var mye latter oppi bakkene til Borga, Lekneshallen.

Klubbtur.

Det ble kun en klubbtur. 4 deltok.

Naustet:

Naustet ble bygget ferdig i løpet av vår/forsommer og tatt i bruk. Noe gjenstår, slik som omramming av dører og noe fyllmasse ved dørene.

Tilhenger:

Flere lys var ødelagt/virket ikke. Dette ble reparert.

Styremøter:

Det er avholdt 6 styremøter og behandlet 30 saker.

Andre møter:

Leder har hatt møte med:

• leder Britt Aune, Qultura ungdomsklubb, meieriet. Det handlet om samarbeid med ungdomsklubben. Hanne Berg deltok også på dette møtet. Nytt møte til våren ang. samarbeid mellom ungdomsklubben og LPK.
  • 3 ungdommer som ønsker å bli aktive i LPK innen ungdomsarbeid og som turledere.
  • Instruktør for å avholde teknikkurs for de som skal fungere som turledere/lede evt. Ungdomsgruppe.
  • Vestvågøy Frivilligsentral (Ferieklubben) i Juli.

Sluttkommentar fra leder Torleif:

Hovedoppgaven for dette styret var å berge LPK fra å bli nedlagt. Mye energi ble lagt ned for å få omgjort vedtaket ang. nedleggelse. Her er det flere personer som jeg må si takk for innspill og hjelp.

Det var flere ting innen administrasjon som måtte korrigeres, gjenopprettes og fornyes. Eksempel på dette er rettigheter opp mot bank, hjemmeside, facebook. Rapportering til idrettsforbundet, idrettskrets og Brønnøysundregistrene.

En stor og viktig sak som kom på plass, var naustet. Vi har nå fått samlet alt utstyr på en plass i ett flott område med nærhet til havet.

Kopi av div vedlegg:

Til Informasjon. Hjemmesiden 3. april

Årsmøtet i Leknes Padleklubb, vedtok enstemmig sammenslutning med Vest-lofoten Kajakklubb. Vi tror på å stå samlet i en klubb hvor ressurser kan utnyttes på en bedre måte.

Tanken og ideen om et inkluderende padlemiljø, mener vi blir forsterket ved å samle alle resurser i en klubb.
Miljøet i Lofoten er ikke så stort at det er i idrettens beste, og miljøbyggende å samle alle padlere rundt en klubb.

Vedr. årsmøte 2016 avholdt 24.03.17 Hjemmesiden 7. april 2017

Vi har ikke kunnet kommentere årsmøtets beslutninger i påvente av en formell avklaring fra Nordland idrettskrets. Uttalelsen vises nedenfor.

«Jeg har gått gjennom papirene deres og jeg ser at årsmøtet ikke har vært vedtaksfør på årsmøtet, jf. Lovnormens § 13 (5). I bestemmelsen står det at «årsmøtet er vedtaksført dersom det møter et antall stemmeberettigete medlemmer som minst tilsvarer antallet medlemmer i styret iht. idrettslagets lov». Videre står det i deres lovnorm § 15 (10) bokstav a og b at styret består av «leder og nestleder» og «5 styremedlemmer og 2 varamedlem»

Det vil si at styret utgjør syv personer, mens det kun var fire personer representert på årsmøtet.

På bakgrunn av dette vil årsmøtevedtakene ikke være gyldig.

Det må innkalles til nytt årsmøte. Dette kan gjøres med to ukers varsel.»

(advokat i Nordland idrettskrets)

Sitat slutt.

Avslutningsvis.:

Styret som var valgt for 2016 har lagt ned sine verv.

For videre informasjon, kan Nordland idrettskrets kontaktes.

Medlemsstatus pr. 31.12.2017:

Driftsresultat -10822,23
Utgående balanse 31/12-2017 79839,04

Kommentarer:

Totalsum er feil, må endres fra 61672,72,- til 24423,75,- (korrigert)

Forsikringen gjelder mennesker. I løpet av året skal alt av utstyr gjennomgås og forsikres.

I budsjettet som var lagt, var det beregnet et underskudd på 20.000 kr for bygging av naustet.

REVISORS BERETNING

UTTALELSE OM REGNSKAPET FOR 2017

Vi har revidert årsregnskapet i henhold Regnskaps- og revisjonsbestemmelser for små idrettsorganisasjoner.

Årsregnskapet viser et underskudd på kr 10 822,23. Underskudd er budsjettert og forklares i utgifter for reparasjon og vedlikehold av lagerbygget.

Beløps størrelse for offentlig tilskudd i 2017 er betydelig mindre enn i året 2016. Forutsetning for mottak av offentlig innskudd er ukjent for oss.

Saldo som fremkommer av utskrift fra bank pr 31.12.2017 utgjør kr 79 839,04. Dette er i samsvar med utgående saldo som fremkommer av konto 1920 «Bank» i regnskapet.

Foreliggende regnskap anbefales til godkjenning.

Harstad 16.01.2017

Irina Reinholdtsen                                                  Sølvi Albrigtsen

Vedtak: Godkjent

Sak 6: Innkomne forslag.  Ingen innkomne forslag.

Sak 7: Fastsettelse av medlemskontingent: Styret foreslår ingen endring. Vedtak: Godkjent

Sak 8: Handlingsplan og budsjett for 2018

Handlingsplan for Leknes Padleklubb, 2018

Målgruppe i 2018

• Vårt satsningsområde vil være å lage padle- og friluftsaktiviteter for medlemmer.

Vi fortsetter samarbeidet med:

• Vestvågøy idrettsråd.
  • Nordland idrettskrets
  • Norges padleforbund
  • Vestvågøy kommune (kulturetaten)
  • Idrettslinja
  • Vestvågøy Frivilligsentral (Ferieklubben)
  • Valnesfjord helsesportsenter?
  • Organisasjoner og kontaktpersoner.

Møter

• Styret avholder min. 3 styremøter og ellers etter behov.
  • Deltagelse på årsmøte i Vestvågøy idrettsråd.
  • Kretsting i Nordland Idrettskrets og Idrettens studieforbund, Nordland.
  • Møter med samarbeidspartnere og organisasjoner etter behov.

Kursing

Vi ønsker fortsatt kursing. Det blir innen nivåene:

• Teknikkurs – 6 pers
  • Introduksjon og nybegynnerkurs – 10 pers
  • Oppfriskingskurs – 8 pers

Kurs / utdanning.

1 kurs + Etter behov.

Egne instruktører

Torleif Utnes

Søke midler

Klubben vil søke midler for innkjøp av utstyr og til drift etter behov.

Innkjøp av utstyr

Anskaffelse av:

• Utstyr ved behov.

Utstyr,pr. 31.12.2017

Liste klargjøres til våren.

Dugnad / vedlikehold

Klubbutstyret

Tilhenger

Lagerlokale

Planlagte aktiviteter:

• Teknikk-, Introduksjons- og nybegynnerkurs
  • Klubbturer
  • Delta aktiviteter organisert av andre

Alle aktiviteter annonseres på hjemmesida og Facebook.

HMS

Fra vi startet i 2008 er det lagt ned mye arbeid innen HMS-arbeidet. Vi skal arbeide videre med risikoanalyser og hvordan medlemmene kan nyte godt av disse. Dette videreføres.

For å ta vare på sikkerheten blant de som padler, er det viktig at aktiviteten skjer i organiserte former.

Forslag som skal behandles i 2018: Styret vil endre kravet til leder for klubbturer til at bestått teknikkurs blir et minstekrav. I tillegg skal alle turledere hatt gjennomgang av HMS-dokumentet.

Uorganiserte padlere oppfordres til å melde seg inn i en eller annen kajakk-/padleklubb.

Alle medlemmene i LPK bes om å formidle dette budskapet.

Profilering av klubben:

Balanse  kr     8 480,00
UB  kr   88 319,04

Kommentarer:

Det kan søkes prosjektmidler på ”familiedager” og utleiedrakter.

Det må kjøpes inn ny pc til leder.

Sak 9: Organisasjonsplan.

• Starte opp ungdomsgruppa.
  • Igangsette opplæring av turledere

Sak 10: Valg

Valgkomiteens forslag

Foreta følgende valg:

1. Leder og nestleder
    2. 3 styremedlemmer og 1 varamedlem
    3. Øvrige valg i henhold til årsmøtevedtatt organisasjonsplan, jf. sak 9.
    4. 2 revisorer.
    5. Representanter til ting og møter i de organisasjoner LPK er tilsluttet.

Leder og nestleder velges enkeltvis. De øvrige medlemmer til styret velges samlet.

Deretter velges varamedlemmet, og ved skriftlig valg avgjøres rekkefølgen i forhold til stemmetall.

Funksjon Styret 2018Valgkomiteens forslag

Valgkomite Leder Velges for 1 år
Medlem Velges for 1 år
Vara Velges for 1 år

Styret konstituerer seg på første styremøte og velger valgkomite.

Underskrift:

Aud Karin Larsen                Adrian Bertheussen

Sign                                        Sign

God jul!

21. desember, 2017 Torleif Utnes

NPF_Julekort_2017

Da ønsker styret alle ei riktig god jul og at 2018 blir et fantastisk år.

22. januar skal vi ha vårt årsmøte og styret har gode planer som vi håper skal skape aktivitet i vårt padlemiljø.

Årsmøtet avholdes på Storfjord grendehus og vi benytter anledingen til å vise fram naustet vårt.

Bl.a. må vi markere at LPK er 10 år i 2018.

Julehilsen fra styret v/Torleif

Maling av naustet (UTSATT pga dårlig vær)

10. august, 2017 Torleif Utnes

Hvis været holder seg slik at det går å male naustet på lørdag 12.aug  og søndag 13. aug, ønsker vi hjelp.

Tenker to økter, begge dagene. Første økt: 10 – 12, andre økt 13-15.

Hvis du har mulighet – gi meg beskjed slik at vi kan skaffe tilveie nok maleutstyr.

Eks. på hvordan du gir beskjed: «Lørdag økt 2″

Send på mail: torleif.utnes@gmail.com

Naustet ikke helt ferdig på bildet

Klubbtur nr. 5

Med Adrian som turleder startet vi med en kort orientering om hvor turen skulle gå og at vi holdt sammen. Med en frisk bris rett mot oss, gikk turen utover Storfjorden, gjennom strømmen (litt medstrøm) og vi gikk iland på…

Klubbtur nr. 2

Turen startet fra naustet vårt. Totalt var vi 7 personer. Etter en kort orientering om planen for turen, satte vi baugen mot strømmen. Når vi kom dit skulle vi avgjøre videre tur. Vel gjennom strømmen, fortsatte turen til Sandøya. Her…

Klubbtur nr. 1. 21.mai 2018

TUR LOGG   Dato: 21.05.2018 Kl. Start: 18 Antall som var med: 8 Hvor gikk turen? Vi begynte å padle fra storfjorden, forbi Finastadpollen og gikk i land en plass nær strømmen og tok en pause der. Når vi skulle…